Uw droom is een eigen sportschool beginnen

U bent gek op sporten en wilt dat enthousiasme vertalen en een eigen sportschool beginnen? Dat enthousiasme is een belangrijke voorwaarde voor succes, maar een beginnend bedrijven faalt als de eigenaar het onvoldoende zakelijk behandelt. Een bedrijf is geen hobby. Alle rekeningen dienen op tijd te worden betaald. Iets kan heel leuk zijn, maar het moet ook voldoende geld opleveren.

Marktonderzoek

Waar wilt u een eigen sportschool beginnen. Zijn er al sportscholen in die buurt en hoe doen die het. Welke mensen gaan naar sportscholen, leeftijden, vrouwen, mannen. Wat willen ze eraan uitgeven. Op welke tijden wil men gebruikmaken van een sportschool. Willen ze begeleiding of juist niet. Willen mensen een abonnement of juist per bezoek betalen. Welke soorten apparaten verwachten klanten te zien. Vinden ze sociale contacten ook belangrijk en hoeveel ruimte moet daarvoor zijn. U zult de vraag moeten kennen om het juiste aanbod te kunnen doen.

Financieel plaatje

Hoe ziet het financiële plaatje er uit van een eigen sportschool. Wat kost de huur of koop van een lokaal. Wat zijn de kosten van een eventuele verbouwing. Worden de fitness-apparaten gekocht of geleased. Welk personeel heeft u nodig en wat kost u dat. Wat zijn de kosten van water, elektriciteit en telecommunicatie. Hoeveel gaat u betalen aan vergunningen en belastingen. Een reële kostentoewijzing is heel belangrijk. Hoeveel plaats neemt een apparaat in en wat zijn de kosten daarvan, hoeveel is het energieverbruik, wat is de ‘cost of ownership’ of het leasebedrag. Dat zijn allemaal vragen die een antwoord behoeven. Is dat kostenplaatje er, wat zijn dan vervolgens de te verwachte inkomsten. Welke bezettingsgraden van de diverse apparaten zijn te verwachten. Hoeveel geld kunt u klanten laten betalen.

Promotie

Om aan klanten te komen, zult u uw sportschool moeten promoten. Geografisch gesproken zal de markt van een sportschool niet zeer groot zijn, maar dat hangt natuurlijk ook af van waar concurrenten zijn gevestigd, en of we over een stedelijke of landschappelijke omgeving praten. Een website mag toch eigenlijk in geen geval ontbreken. De sociale media zijn doorgaans ook zeer nuttig, mits goed gebruikt. Natuurlijk maakt u gebruik van gevelreclame. Vanzelfsprekend moet uw sportschool op Google Maps komen. U wilt gezien en gevonden worden. Wellicht kunt u nog ergens een reclamebordje plaatsen. Een brochure verspreiden, kan ook een goed idee zijn.